fbpx

Nowa Lewica

image_intro_alt

Stanowisko ZW Lewicy ws. zawieszanych połączeń kolejowych

Poniżej –  stanowisko Kujawsko-Pomorskiego Zarządu Wojewódzkiego Nowej Lewicy w Bydgoszczy z 18 stycznia 2021 roku, w sprawie zawieszanych połączeń kolejowych na terenie województwa kujawsko pomorskiego

 

S T A N O W I S K O

Kujawsko-Pomorskiego Zarządu Wojewódzkiego Nowej Lewicy w Bydgoszczy

z dnia 18 stycznia 2021 roku,

w sprawie zawieszanych połączeń kolejowych

na terenie województwa kujawsko pomorskiego

Kujawsko-Pomorski Zarząd Wojewódzki Nowej Lewicy wyraża stanowczy sprzeciw wobec decyzji Marszałka i Zarządu Województwa, powodujących zawieszenie od stycznia 2021 roku znaczącej części połączeń kolejowych na terenie regionu kujawsko-pomorskiego, co w konsekwencji może spowodować ich docelową likwidację. To ewenement w skali kraju!

Zmniejszenie kwot przeznaczonych na dotowanie kolejowych przewozów pasażerskich pozostaje w rażącej sprzeczności z zapisami nowej Strategii Rozwoju Województwa Kujawsko-Pomorskiego do 2030 roku – Strategii Przyspieszenia 2030+, szeroko niedawno konsultowanych wśród mieszkańców regionu, których wnioski zlekceważono. Pod znakiem zapytania pozostaje teraz celowość dofinansowania projektów ze środków z Unii Europejskiej, skierowanych na poprawę jakości infrastruktury kolejowej.

Nowa Lewica zwraca uwagę na fakt, że ograniczenie kolejowego transportu publicznego pozbawia mieszkańców możliwości dogodnego dojazdu na odpowiedni czas do pracy, placówek ochrony zdrowia, urzędów, szkół i skutkuje hamowaniem rozwoju województwa oraz wyraźnym obniżeniem jakości życia mieszkańców, co przeczy głównemu założeniu wspomnianej Strategii.

Wg opinii radnych Lewicy, nie raz interweniujących w tej sprawie, np. Stanisława Pawlaka (radny województwa z Włocławka) czy Jana Wadonia (radny powiatu lipnowskiego) – należy dążyć do utrzymania liczby połączeń kolejowych na dotychczasowych trasach, negocjując stawki dotacji przedmiotowych
w transporcie pasażerskim, świadczonym przez różnych przewoźników.

Zaproponowana zamienna komunikacja autobusowa wymaga także dodatkowego finansowania, a ponadto kursuje innymi trasami niż kolej, często zablokowanymi drogami, znacznie wydłużając czas przejazdu do wybranego celu. Trudności  
np. z ulokowaniem w pojazdach wózków inwalidzkich napotykają też niepełnosprawni, co ogranicza ich dostępność transportową. Najdogodniejszym środkiem lokomocji staje się własny samochód, a to wyklucza osoby uboższe, starsze i samotnie gospodarujące. Nie bez znaczenia jest również fakt, że transport zbiorowy jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla środowiska naturalnego niż indywidualny transport samochodowy.

Dotychczasowe działania Marszałka i Zarządu Województwa pozostają w głębokiej sprzeczności z oczekiwaniami mieszkańców i samorządów gmin i powiatów. Są też niezgodne z priorytetami rozwoju województwa, zapisanymi we wspomnianej Strategii, czyli realizacją tzw. modelu transportowego 60/90, zakładającego dojazd do stolic województwa (Bydgoszcz, Toruń) z miast powiatowych w 60 minut,
a z dowolnych miejscowości w 90 minut. Niepokojący jest również fakt likwidacji połączenia województwa kujawsko-pomorskiego z jednym z głównych węzłów kolejowych w Polsce, znajdującym się w Kutnie. Zwłaszcza, że władze województwa łódzkiego deklarują chęć dalszego współfinansowania połączenia Kutno–Włocławek–Toruń.

Zadaniem samorządu województwa jest między innymi tworzenie i wzmacnianie mechanizmów integracji i mobilności mieszkańców, zwartości przestrzennej miast i powiatów, ułatwianie dostępu do miejsc pracy poza adresem zamieszkania. Podstawowym warunkiem umożliwiającym realizację tych celów powinien być sprawnie działający transport publiczny, w tym kolejowy.

W związku z powyższym – zwracamy się o stosowną reakcję do współrządzących politycznie władz wojewódzkich Platformy Obywatelskiej i Polskiego Stronnictwa Ludowego. Wyrażamy gotowość do wypracowania wspólnych rozwiązań uwzględniających dobrostan mieszkańców, naszych wyborców i nasze zobowiązania programowe. Deklarujemy możliwość współpracy w tym zakresie ze strony upełnomocnionych przedstawicieli, w tym radnych i parlamentarzystów Lewicy.

Marszałka i Zarząd Województwa wzywamy do ponownego przeanalizowania podjętych decyzji oraz ich korektę w kierunku zgodnym ze społecznymi oczekiwaniami. Mamy świadomość trudności finansowych samorządu województwa, jednak uważamy, że w skali budżetu możliwe są przesunięcia środków dla zaspokojenia szczególnie ważnych potrzeb społecznych.

   Przewodniczący

   Kujawsko-Pomorskiego
   Zarządu Wojewódzkiego

   Nowej Lewicy

   Piotr Hemmerling

  

Bydgoszcz, 18 stycznia 2021 r.

Newsletter

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!
W związku z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2016/679 o ochronie danych, wyrażam zgodę na gromadzenie, przetwarzanie oraz wykorzystywanie przez Nową Lewicę przekazanych przeze mnie danych osobowych w celach informacyjnych i promocyjnych związanych z działalnością Nowej Lewicy w celach administracyjnych na użytek newslettera, w szczególności wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną newslettera oraz informacji o przedsięwzięciach organizowanych lub współorganizowanych przez Nową Lewicę, a także informacji o bieżących wydarzeniach politycznych. Czytaj dalej...
Polityka prywatności | Polityka cookies © 2021 Nowa Lewica. Projekt i wykonanie: Hedea.pl

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Rozumiem